O nas
Przedszkole Samorządowe nr 4 w Bełchatowie
jest przedszkolem publicznym
czynne jest od poniedziałku do piątku
w godzinach od 6.00 do 16.30
Dzieci uczęszczające do przedszkola mogą korzystać z 3 posiłków:
- śniadanie
- obiad,
- podwieczorek
Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia uwzględniający wymagania dotyczące zdrowia, bezpieczeństwa i higieny. Pracę wychowawczo-dydaktyczną z dziećmi organizuje się w oparciu o:
- podstawę programową wychowania przedszkolnego
- koncepcję pracy przedszkola,
- przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego.
Przedszkole zatrudnia (wg. stanu na 1.I.2016 roku) 24 pracowników, w tym:
Pracownicy obsługi - 10 osób
Pracownicy pedagogiczni - 12 osób, w tym:
- nauczyciele dyplomowani - 4
- nauczyciele mianowani - 6
- nauczyciele kontraktowi - 1 - nauczyciele stażyści - 1
Przedszkole Samorządowe Nr 4 w Bełchatowie opiera swą pracę o metodę Marii Montessorii. Metodą tą przedszkole pracuje od 1999 roku i funkcjonuje ona do dziś. Metodą tą pracują wszyscy nauczyciele we wszystkich grupach przedszkola. Grupy są wymieszane wiekowo.
Aby umożliwić dzieciom indywidualną aktywność, aby wyjść
naprzeciw „wrażliwym cyklom”, stworzyliśmy ku temu odpowiednie warunki. Mają one być
pomocne w „starcie do samodzielnego lotu w świecie dorosłych”.
Grupy montessoriańskie wyróżniają się:
1. programem (rozszerzenie podstawy programowej, praca na kilku poziomach),
2. organizacją (wymieszana wiekowo grupa, likwidacja leżakowania na rzecz lekcji ciszy),
3. oddziaływaniem metodyczne
4. przygotowanym otoczeniem (sala z kącikami wyposażonymi w pomoce montessoriańskie).
Nauczyciel w grupie montessoriańskiej dba o przygotowanie najkorzystniejszego otoczenia,
które pobudza motywację dziecka do uczenia się i zawsze wspiera aktywność dziecka w myśl
tezy: POMÓŻ MI SAMEMU TO ZROBIĆ.
Nauczyciel przygotowuje pomoce rozwojowe, wychodzące naprzeciw potrzebom i zainteresowaniom
dzieci. Prowadzi wnikliwą i uważną obserwację zdobywanych przez dzieci umiejętności
i czynionych postępów. Służy radą i pomocą, udziela indywidualnych „lekcji” lub
prowadzi zajęcia dla grupy dzieci czy całej klasy. Stara się zawsze swoje poczynania
dopasowywać do tempa pracy i rozwoju każdego wychowanka.
Zasadami funkcjonowania grup montessoriańskich są:
zasada porządki i wolności.
P o r z ą d e k – uwidoczniony jest w logice i przejrzyście zorganizowanej sali przedszkolnej,
zawarty jest w samym materiale montessoriańskim. Przejrzystość, estetyka i porządek
otoczenia stanowi główny środek motywujący do budowania porządku wewnątrz
psychicznego.
W o l n o ś ć – rozumiana jest jako swoboda wyboru materiału, miejsca i czasu pracy.
Tak rozumiana swoboda uczy decydowania, planowania pracy, przyzwyczajania do
odpowiedzialności za jej organizację, przebieg i wykonanie.
W ten sposób rozumiana wolność nie oznacza swawoli, to ramy rozumnie widzianej swobody.
Wolność i swoboda to dwie zasady wzajemnie się uzupełniające.
W wyniku zaobserwowanych potrzeb, organizujemy kontakty z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. Współpracujemy ze Szkołami Podstawowymi, w których uczą się nasi absolwenci, z Biblioteką Miejską, MCK, Przedszkolami bełchatowskimi i Przedszkolem Miejskim 220 w Łodzi i innymi partnerami lokalnymi.